Najboljša franšiza

Michal Wisniewski je director franšiznega konzaltinga v PROFIT system-u, Poljska. PROFIT system je izdajatelj Franchising.si portal.
Četrtek
24.07.2014
Pri branju različnih lestvic in poročil moramo biti previdni, v izogib napačnim zaključkom. Precej pogosto imamo namreč opraviti z manipulacijami.
 

Kandidati za nakup franšize me pogosto sprašujejo “kako izbrati najboljšo med njimi?”. Vedno jim najprej predlagam, da velja dobro razmisliti o vrsti posla oziroma panogi, ki jim najbolj ustreza. Glede na to, da bodo vsaj nekaj naslednjih let posvetili izbranemu poslu, se morajo najprej potruditi, da bo posel tak, ki jih resnično  veseli. V naslednjem koraku morajo najti franšizni koncept, ki bo uspešen pri strankah, ki so si jih izbrali. Šele nato, vendar nujno, naj se posvetijo finančnim analizam.

V franšizni industriji imamo opraviti s podatki, ki jih ponujajo franšizorji. Opisujejo razvoj prihodkov od začetka poslovanja do zrelega obdobja, ko posel resnično zaživi.  Ugotoviti moramo nek razumen nivo stroškov – od osebnih dohodkov za zaposlene, prispevkov in davkov ter drugih stroškov, kot so na primer stroški najema. Na ta način lahko približno ocenimo kdaj bo naš poslovni model vzdržen oziroma kdaj in v kakšni višini lahko pričakujemo dobiček.

Zelo je pomembno, da pridobljene podatke ne preverjamo samo s franšizorjem, vendar tudi z obstoječimi franšiziji in njihovimi zaposlenimi. Odprtost, vzajemno spoštovanje in zaupanje so pomembni gradniki kasnejšega uspešnega sodelovanja. Če imamo že med začetnimi razgovori nelagoden občutek, verjetno ne moremo računati na uspešno partnerstvo.

Ali se je mogoče, glede na vaše razmišljanje, odločiti za najboljši franšizni koncept na osnovi različnih lestvic uspešnosti? Osebno sem spremljal kar nekaj takih poizkusov in vsi po vrsti so bili nesupešni.

Eden od portalov omogoča bralcem (tudi eventuelnim kandidatom), da z glasovanjem vplivajo na vrstni red, oziroma uspešnost posamezne franšize. Verjetno lahko predvidevamo, da bomo med najboljšimi koncepti našli tiste, ki precej investirajo v samo pridobivanje glasov. Naslednja popularna ideja za prikaz vrstnega reda uspešnih franšiz, je rast oziroma hitrost pridobivanja novih franšizijev. Vsekakor zanimiv podatek, ki pa vas lahko zavede, če ne upoštevate dejstva, da zelo ustreza “nizkocenovnim” franšizam. Vsekakor je lažje najti 10 partnerjev za odprtje kioska s hitro prehrano, kot enega za odprtje velike restavracije.

Na splošno moramo biti previdni z različnimi lestvicami, ki pri svojem rangiranju upoštevajo zgolj kvantitativne in nič kvalitativnih merljivih podatkov. Pred kakšnim letom,  je ena od finančnih revij objavila lestvico najhitreje rastočih franšiz v bančnem sektorju. Upoštevali so zgolj število novo odprtih ekspozitur v preteklem letu. Ni jih zanimala skrb lastnika koncepta pri izbiri in kvaliteti posameznih lokacij ali pa kvaliteta storitev v teh novo odprtih poslovalnicah. Verjetno je odveč dodati, da ji pri izboru ni zanimala uspešnost mehanizma izbire posameznih franšizijev, kaj šele kvaliteta njihovega usposabljanja.

Zato sem osebno veliko bolj naklonjen franšiznim konceptom, ki se ne naprezajo za zmago na posameznih lestvicah, ampak so predani postopnemu in premišljenemu širjenju.

Kako potem priti do prave izbire? Z lastnim, zdravim razumom in z nekolikšno pomočjo stroke. Pri izbranem franšiznem konceptu morate namreč preveriti, če razpolaga s certifikatom (najpogosteje ga izdajajo nacionalna franšizna združenja), da ustreza pogojem, ki jih predpisuje Etični kodeks Evropskega franšiznega združenja. Potrebna je podrobna analiza podatkov in informacij, ki jih nudi franšizodajalec. Podobno velja tudi za franšizno pogodbo, kjer se je vsekakor priporočljivo posvetovati z izkušenim pravnikom.

Še posebej pa naj poudarim pravico potencialnega franšizija, da dobi razumljive odgovore na vsa svoja vprašanja glede izbranega franšiznega koncepta. V nasprotnem primeru velja razmisliti o kakšnem drugem franšizorju.

Michal Wisniewski, Direktor franšiznega konzaltinga v PROFIT system-u