Jasna vizija
Tihomir Krstič
Tihomir Krstić je pred 25 leti odprl okulistično trgovino v Ljubljani. Ta trgovina je bila prva v seriji sodobnih okulističnih centrov, iz katerega se je razvila znamka Optika Clarus. V tej verigi zdaj deluje deset optik, vključno z največjim okulističnim centrom v Evropi, na površini 800 kvadratnih metrov, v nakupovalnem središču BTC v Ljubljani. Optika Clarus je največji sistem optičnih trgovin v regiji.
Kdaj ste začeli razmišljati o razvoju franšize?
Ideja o franšizi obstaja že dolgo. Koncept smo pred nekaj leti predstavili tudi na sejmih optike v Portorožu in Celju, vendar takrat še nismo bili prepričani, ali je trg res zrel za franšizing. Za širitev poslovanja s pomočjo franšizinga pa smo se zdaj odločili zato, ker predvsem v manjših krajih lahko ravno franšizij s svojim zavzetim delom, ker dela zase, vendar ne sam, odločilno pripomore k hitri rasti poslovanja optike in ustvarja tudi dovolj dobička zase. Mislim, da bodo predvsem začetniki v tem poslu, lahko hitro in dobro pričeli poslovati, saj bodo od nas kot dajalca franšize prejeli odlično izobraževanje, takorekoč od začetnih pojmov do mojstrstva, pomoč pri iskanju lokala, v kolikor ga seveda že nimajo sami, nabavno verigo z res ugodnimi nabavnimi cenami, marketinške veščine in vse drugo, kar je potrebno za začetek poslovanja brez velikega tveganja.
Naš franšizni sistem bo vsekakor tudi primeren za majhne optike, ki že delujejo in bo prav poslovanje pod imenom Optika Clarus, zanje pomenilo veliko prednost v precej širšem asortimentu blaga, boljših nabavnih cenah, prenosu novih znanj itd.
Lahko bi rekli, da ste na ta način dali prvo franšizo. Kako je prišlo do tega sodelovanja?
Prvi prejemnik naše franšize je postal po naključju naš družinski prijatelj, tudi optik. Zanimivo je, da se je na nas obrnil kot iskalec zaposlitve, kar pomeni, da se je želel zaposliti v eni od naših optičnih trgovin. V tistem trenutku sem pomislil - zakaj mu ne ponudimo, da bo "sam svoj šef" in deluje s pomočjo naše franšize? Kmalu je prevzel našo trgovino v Kranju in takoj začel delati z dobičkom in ima zdaj 30 odstotkov več prometa, kot smo ga imeli mi s to isto trgovino. To je potrdilo našega razmišljanja - lokalna oseba, ki pozna lokalni trg, in ima možnost delati pod dobro in znano blagovno znamko in v dobro organiziranem sistemu.
Kaj ste navedli kot osnovne prednosti vašega franšiznega sistema, oziroma, kaj bi bilo posebnega, kar bi pritegnilo potencialne prejemnike franšize?
Clarus ima trenutno najbolj razvit sistem delovanja optičnih trgovin ne samo v Sloveniji, ampak tudi daleč naokoli. Imamo svojo akademijo, ki izobražuje optike na vseh stopnjah. Od začetnega dober dan, do najbolj zahtevnih procesov dela, pospeševanja prodaje, trženja itd.
Imamo razvit sistem nabave blaga, optimizacije zalog, servisiranja in popravil, naročanja na okulistične preglede itd. Skratka, veščine dela za Optiko Clarus smo razvili od vsakega najmanjšega detajla do najzahtevnejše podrobnosti. Poleg tega ima Optika Clarus sklenjene dolgoročen pogodbe z najboljšimi proizvajalci stekel, okvirjev, sončnih očal in dodatkov po res najugodnejših cenah, kar zagotavlja že v samem začetku za franšizija določeno konkurenčno rednost. To bo nedvomno pritegnilo vsakega potencialnega prejemnika naše franšize, saj dobi zanje in vse »kažipote« v enem paketu.
Omenili ste, da ima Clarus svojo akademijo za optike? Kako je prišlo do tega?
Mi smo bili prisiljeni narediti šolo za optike. Ugotovili smo, da je v Sloveniji premalo optikov, potem, da le majhno število tistih, ki so dokončali srednjo šolo za optika, potem res dela ta posel. Poleg tega so se časi spremenili. Optik kot obrtnik je bil v preteklosti res pomemben, vendar danes, ko večino dela hitro in učinkovito naredite z računalnikom ali stroji, obrtnik postaja manj pomemben v tem poslu. Pred dvajsetimi leti je dober optik res bil tisti, ki je znal narediti dobra očala, danes pa ima na razpolago vse mogoče stroje, računalnike in vse to namesto njega naredi stroj in dobavitelj. Mi smo to dojeli in v celoti obrnili logiko. Najprej smo začeli iskati dobre trgovce, ljudi, ki so imeli izkušnje in so bili dobri v trgovini, nato pa smo od njih začeli delati dobre optike.
Naj slikovito razložim. Včasih ne glede na to, koliko se trudi, vsak dober optik ne more postati tudi dober trgovec. Če nima smisla za trgovino, je trud zaman. Dober prodajalec pa se lahko priuči tudi optičnih znanj. Tako je nastala akademija Clarus.
Verjamem, da se večina mojih starejših kolegov s takim pristopom ne bi popolnoma strinjala, vendar moramo priznati, da je optika tudi - trgovina. Res je, veliko več od trgovine, ker je neposredno povezana z medicino in zdravstvom, vendar še vedno na koncu vsi optiki prodajamo blago - kot nekdo drug prodaja čevlje ali knjige.
Danes imamo vsi lepe pulte, lepo blago, stekla kakršna želite, vendar je bistvena razlika v tem, da nekateri od nas vedo reči "dober dan"! Clarus je dojel, da je odnos s stranko tisto, kar najbolj vpliva kako boste poslovali. Kupci so danes veliko bolj zahtevni in optik lahko pripravi oglaševanje kakršno želi, vendar če prodajalec nima pravega odnosa do kupca, se ta obrne in odide.
Poleg tega, da dobi blagovno znamko, know-how, celovit sistem poslovanja in znanje, kako graditi dober odnos s stranko, ali je nujno, da so prejemniki franšize tudi optiki, oziroma, ali bi se oni morali udeležiti akademije?
Seveda. Vsi morajo iti skozi vse faze usposabljanja. Seveda optiki, ki že delajo, v malo manjšem obsegu. Vendar po končanem usposabljanju preverimo znanje vsakogar, ki dela v naših optikah. Po naših izkušnjah lahko vsakdo, ki ima smisel za delo s strankami, dovolj volje in vsaj malo talenta, v kratkem času postane dober optik.
Usposobljenost pa preverjamo tudi kasneje, med delom in tako zagotavljamo dosledno upoštevanje standardov Optike Clarus.
Koliko znaša naložba za zagon franšize?
Clarus ima dva modela ki sta odvisna od velikosti in ravni opremljenosti optike. Clarus Delux je bolj primeren za velika mesta in v tem primeru gre za trgovino z vrhunsko opremo, posebnih in nekoliko dražjih vitrinah, z vrhunsko opremljeno ambulanto. Takšna Optika stane približno 100 tisoč ali malo več. Seveda ni potrebno, da ima vsak začetnik toliko denarja sam. Tudi banke so pripravljene kreditirati to dejavnost, ob primerni lastni soudeležbi seveda. Ker pa se zavedamo, da je v majhnem mestu včasih tvegano pričeti dobičkonosno poslovanje s tako drago investicijo, smo razvili t.i. Clarus Economic, kjer priporočamo podobno opremo, ampak nekoliko cenejših proizvajalcev in pohištvo cenejših materialov. Takšna optična trgovina stane polovico manj denarja.
Ste razmišljali o širitvi izven Slovenije?
Seveda, tudi to je naš cilj.
Preberite članke
Prodajna mreža SpinaliS se na Poljskem razvija s pomočjo franšize. Partnerjem ponujajo dve licenci – "zlato" in "srebrno".
Španski Naturhouse išče partnerje za razvoj franšizne mreže tudi na slovenskem trgu. V to so jih prepričale tudi dobre izkušnje iz držav srednje Evrope.
Niso farmacevti a vseeno vodijo lekarno. Kaj so iskali in kako so kupili »lekarniško« franšizo, nam bo povedala Katarzyna Kwiatkowska.
Podjetje Nau je v Italiji razvilo močno maloprodajno mrežo optik, ki je sestavljena iz več kot 70 trgovin. Sedaj iščejo prejemnike franšiz tudi v državah naše regije.
Španski Naturhouse, največji in najuspešnejši franšizni sistem na področju dietetike in nutricionizma v Evropi, namerava v regiji še naprej razvijati franšizo.
Najbolj brano
Doris Klenert se je po enem letu dela učteljice z licenco Helen Doron odločila za korak dlje – postala je prejemnik franšize Helen Doron in odprla studio za učenje angleškega jezika.
Po dveh letih zatišja se Burger King vrača na romunske trge.
Lansko leto je v Beograd prispela slovenska franšiza – pekarna za pse "Hov-Hov". Prvo poslovalnico so odprli v naselju Belville.
Pogodba o franšizingu je temelj na katerem se gradi odnos med franšizorjem in franšizijem.
Osnovna sredstva so opredmetena osnovna sredstva in neopredmetena sredstva. Prva so urejena s SRS 1, druga s SRS 2, oboja pa so povezana z zneskom 500 evrov, ki računovodjem marsikdaj predstavljajo preglavice, zato pojasnimo pomen tega zneska.