Dobra praksa iz Poljske: Franšizni trg raste

Strokovnjaki predvidevajo, da se bo trend rasti na trgu franšiz nadaljeval. Do konca leta 2016 se število sistemov lahko poveča na 1170, število franšiznih enot pa na 71000.
Ponedeljek
11.04.2016
V poročilu, ki ga je te dni objavila svetovalna hiša PROFIT system, je objavljeno, da na Poljskem posluje kar 1114 franšiznih sistemov, ki si lastijo več kot 68400 poslovnih enot.
 

Poročilo "Trg franšiz 2016" kaže, da je franšizing na Poljskem še naprej eden od osnovnih načinov razvoja majhnih podjetij, s katerim je bilo do zdaj zagotovljeno 460000 delovnih mest.

V letu 2015 se je med novimi igralci znašlo 121 blagovnih znamk, 69 franšiznih sistemov pa se je umaknilo s tržišča – kar pomeni, da je poljski franšizni trg postal bogatejši za 52 franšiznih blagovnih znamk. Na Poljskem trenutno posluje 1114 sistemov. Velika večina (skoraj 80%) je domačih blagovnih znamk, v njihovih mrežah pa se nahaja kar 86% vseh franšiznih poslovalnic. Lansko leto se je povečalo tudi število le teh – odprto je bilo 2500 trgovskih in storitvenih enot, s tem je na Poljskem trenutno več kot 68400 franšiznih poslovalnic. Večina franšiznih poslovalnic je iz gostinskega področja – 176. Največje število prejemnikov franšize je prav tako iz gostinskega sektorja in trgovskih verig – med njimi je 156 blagovnih znamk, ki gradijo mrežo 36000 franšiznih poslovalnic.

"Franšizing je v zadnjih letih postal eden od najbolj pogostih modelov za širjenje obsega poslovanja na Poljskem" - potrjuje Anna Smoliński, glavna urednica portala Franchising.pl. "Po drugi strani je privlačen tudi za potencialne prejemnike franšize saj na Poljskem veliko ljudi sanja o lastnem podjetju a večina okleva s samostojnim vstopom v podjetništvo, ker smatrajo, da je tveganje preveliko. Vstop v franšizo – ki vključuje ustanovitev in vodenje podjetja a pod okriljem vpeljanega in dokazanega sistema – znatno zmanjšuje omenjeno tveganje" - pojasnjuje.

Na poljskem trgu franšiz so opazni tudi novi trendi. Do zdaj je bila franšiza povezana s klasičnimi trgovinami in storitvenimi točkami "v realnem času in prostoru". Zdaj pa vse več franšiznih verig ponuja možnost spletnih nakupov. Dajalci franšize vzpostavijo edinstveno, centralno platformo za spletne nakupe, realizacijo naročil in dostave pa prepuščajo prejemnikom franšize, ki so zadolženi za področje, kjer se nahaja kupec. To rešitev uspešno izvaja veriga picerij Telepizza ter trgovska veriga Intermarché, kjer kupec preko spleta naročeno blago lahko prevzame v izbrani "drive thru" trgovini ali kateremkoli lokalnem Intermarché supermarketu.

Koliko stane franšiza?

Začetni stroški pristopa k franšiznem sistemu se gibajo od nekaj sto do nekaj sto tisoč evrov. Po besedah strokovnjaka podjetja PROFIT system, znaša povprečna investicija za zagon franšizne poslovalnice (razen hotelov) nekaj več kot 35.000 EUR ali okoli 160.000 zlotov. Dajalci franšize pa v zadnjih nekaj letih vedno več delajo na optimizaciji sistemov za dosego čim nižjih začetnih investicij. Posamični primeri kažejo, da je mogoče prihraniti z uporabo novih rešitev za skladiščenje blaga (veriga za ureditev doma Komfort), sofinanciranjem pri nakupu opreme (Alior banka), optimizacijo prodajnega prostora (veriga za ureditev doma DDD) ali iskanjem alternativnih virov financiranja (Setka bar). Posamezni dajalci franšize so pripravljeni dati garancije za odplačilo kreditov prejemnika franšize (Les Mousquetaires).

Skupno število zaposlenih v franšiznih sistemih na poljskem znaša 460000. Podjetja, ki poslujejo na principu franšize, so najpogosteje majhna družinska podjetja, ki v povprečju zaposlujejo 5-6 ljudi. Kot kaže poročilo, je franšizing eden osnovnih gonil razvoja majhnih in srednje velikih podjetij.

Kakšne so napovedi?

Strokovnjaki podjetja PROFIT system in uredniki portala Franchising.pl pričakujejo, da se bo trend rasti na trgu franšiz nadaljeval. Do konca leta 2016 bi se število sistemov na Poljskem lahko povečalo na 1170, število franšiznih enot pa na 71000. Potrebno je upoštevati, da v tem trenutku na poljskem tržišču posluje še več kot 100 domačih in tujih sistemov, ki so šele začeli z iskanjem svojih prvih prejemnikov franšize.