Franšiza brez napake
Blagoja Petrušev
Battery center ima poleg tega, da je najmočnejši igralec v svoji branži, tudi enega od najboljših franšiznih sistemov v Srbiji. Prvi center je bil odprt leta 2006, v šestih letih delovanja pa je podjetju uspelo razviti celo verigo centrov za prodajo in servis vseh vrst baterij in akumulatorjev. Njihovi strateški partnerji so svetovno znani proizvajalci baterij (Tudor, Yuasa, Powersonic, Unibat, Starter Batteries, Ansmann, GP Batteries, Uniross, Crown). Sistem je zdaj zrel tudi za širjenje v tujino.
Ustanovitelj in lastnik Battery centra, Blagoja Petrušev pri odločitvi za razvoj franšize ni želel ničesar prepustiti naključju ali improvizaciji. - Sistem je morda kompleksen, je pa postavljen tako, da zmanjša možnost napak. Franšiza je dolgoročna stvar. Če se nekaj z lahkoto dogovorite, je velika verjetnost, da posel tudi hitro propade - pojasnjuje Petrušev.
Najprej je bil napisan zelo podroben in precizen protokol pristopa k sistemu. Od izpolnjevanja vprašalnika do uradne otvoritve franšizne poslovalnice gre kandidat skozi devet korakov in ima najmanj dva sestanka s predstavniki Battery centra. Čeprav Petrušev priznava, da je franšiza Battery centra zahtevna, po drugi strani na ta način izberejo najboljše kandidate za franšizo. - Franšiza je primerna za tiste, ki želijo funkcionirati znotraj sistema in z omejeno svobodo. Išče se administrator z delovnimi navadami. Za nekoga je to dobro, ker ni preveč prostora za improvizacijo, za nekatere pa ni prostora za manipulacijo. Prejemniki morajo dojeti, da če želijo zaslužiti, morajo najprej spoštovati že vzpostavljen sistem.
Po drugi strani prejemnik franšize ne potrebuje nobenega znanja o tej branži. Šele ko začnemo z novačenjem in izobraževanjem zaposlenih, dobijo pisne procedure za vsako posamezno delovno mesto. - Vsak zaposleni dobi najmanj šestdeset procedur, ki so odvisni od posameznega delovnega mesta. Zaposlenega pravzaprav ni potrebno izobraževati, ker lahko vsak povprečno inteligenten človek postopke prebere in potrdi. Pri nas se to dela tako, da vsak delavec na intranetu prebere postopke, potem pa odgovarja na vprašanja, ki so vezana za vsak posamezni postopek. Ko pravilno odgovori na vsa vprašanja, postopek zapre. Če je kateri od odgovorov napačen, ne more zaključiti postopka in se mora vrniti na ponovno branje - pojasnjuje Petrušev.
Po drugi strani lahko prejemnik franšize, ko enkrat vstopi v sistem, računa na polno podporo in varnost, ki mu jo garantira že preverjen koncept. - Prejemnik se pravzaprav izogne plačevanju napak, ki jih je dajalec sigurno že nekajkrat plačal - potrjuje Petrušev. Poleg tega prejemnik dobi, ne samo blagovno znamko in neverjetno širok sortiment 15.000 baterij, ampak tudi nabavno verigo, kompletno računovodsko-finančno programsko opremo ter nekaj specialistične programske opreme za servisiranje in preverjanje kakovosti izdelkov. Hkrati dobi tudi dostop do spletnega sistema, ki je za naše razmere na zelo visokem nivoju.
Vstopno nadomestilo za franšizo znaša 5.000 evrov za srbski trg, pri čemer se 20 odstotkov plača takoj, ostalo pa se razporedi na 86 obrokov. Pomembno je poudariti, da so v tem znesku že vštete vse licence za uporabo programske opreme za naslednjih sedem let – kar pomeni, da je prejemnik s tem nadomestilom praktično vnaprej rešil problem legalnosti programske opreme in lahko pripravljen pričakuje čas, ko bo to eden od obveznih zahtev pri poslovanju. Petrušev poudarja, da mora imeti prejemnik, poleg želje do ukvarjanja s tem poslom, tudi dovolj finančnih sredstev za "prvo polnjenje blaga". Le to je odvisno od ciljnega trga in se giba od 10.000 do 100.000 evrov. Prejemnik poleg tega plačuje še redno nadomestilo – ta pa se definira glede na plane in izpolnjevanje le teh. - Pogosto na določenih trgih postavljamo tudi zelo natančne cilje. Če je trg Novega Sada vreden 1.2 milijona evrov, je naš cilj ustvariti 400.000 evrov prometa. Šele ko prejemnik doseže ta znesek, začne plačevati redno nadomestilo, ki znaša dva odstotka od letnega prometa - dodaja Petrušev.
Poleg tega, je prejemnikova obveznost financiranje opreme lokala, kot tudi stalna obveza kupovati blago od Battery centra ali pooblaščenega dobavitelja.
Petrušev pravi, da je že od začetka želel razviti sistem "na ključ", ki bi se lahko razvijal v kateremkoli mestu z več kot 120.000 prebivalci. - Sistem se zdaj zares lahko preseli v katerokoli drugo državo sveta, ker je tako podroben in fleksibilen za lokalizacijo. Baterija za prenosnik je namreč enaka tako v Srbiji, kot v Sloveniji in Italiji. Sortiment in povpraševanje po sortimentu je torej univerzalno - pojasnjuje. - Je pa tudi strošek implementacije franšize enak tako v npr. Črni gori, kot v Franciji, ne glede na velikost trga. To je sicer slabost za manjše trge, ker je za enak vložen napor manj prodajnih možnosti. Ne smemo pa pozabiti dejstva, da so baterije in akumulatorji povsod bazična potreba in ne luksuzna dobrina - dodaja Petrušev.
Najbolj brano
Franšizing je izraz, ki pomeni obliko sodelovanja med partnerji, na podlagi določenih vrst licenčnih pogodb, ki postaja vse bolj priljubljeni način v različnih zvrsteh podjetništva. K franšizingu je možno uvrstiti tudi vrsto oblik podjetništva, ki temeljijo na distribucijskih ali agencijskih pogodbah.
Osnovna sredstva so opredmetena osnovna sredstva in neopredmetena sredstva. Prva so urejena s SRS 1, druga s SRS 2, oboja pa so povezana z zneskom 500 evrov, ki računovodjem marsikdaj predstavljajo preglavice, zato pojasnimo pomen tega zneska.
S širitvijo Pekovih poslovalnic preko manjših poslovalnic, ki bodo v lasti in upravljanju malih podjetnikov, bomo kmalu dobili v vsakem manjšem kraju trgovino s čevlji, tako kot je to bilo nekoč.
Hotelska blagovna znamka Swissôtel, del največje evropske verige AccorHotels, je podpisala pogodbo o franšizi za razvoj novega mestnega počitniškega središča v Sarajevu.
Blagovne znamke največje evropske hotelske skupine AccorHotels so kot franšiza zdaj dostopni tudi v naši regiji. Poljsko podjetje Orbis je odgovorno za razvoj franšizne mreže in podporo v celotni Srednji in Vzhodni Evropi.