ADQ pa vseeno ne odstopa od ekspanzije na Starem kontinentu.
Torek
20.09.2016
Dairy Queen, ameriška veriga s hitro prehrano, znana predvsem po sladkem meniju, je zaprla vse svoje prodajne enote na Poljskem. Ali to vpliva na nadaljnjo širitev mreže v Evropi?
 

Poljska je bila prva evropska država, ki je po 15 letih zatišja dobila Dairy Queen. To se je zgodilo septembra lanskega leta. Ameriška veriga je licenco za razvoj poslovanja in utrditev blagovne znamke zaupala prejemniku master franšize – poljskemu podjetju Sparrow 4, ki je v lasti Bastion Venture sklada. Sparrow 4 je v kratkem času odprl tri prodajne enote – dve Dairy Queen slaščičarni (DQ® Treat) in eno restavracijo s hitro prehrano (DQ Grill & Chill®) – vse tri v Varšavi. Odziv je bil vsaj na začetku zadovoljiv. Predstavniki podjetja so v tem času v lokalnih medijih najavljali, da bodo v prihodnjih petih letih odprli več kot 20 enot, omenjali pa so tudi načrte za širjenje izven poljskih meja. "Ne izključujemo možnosti, da bomo poskusili tudi v kateri drugi državi" - je oktobra 2015 za lokalni poslovni portal izjavil direktor podjetja Andrzej Uryga, pri tem pa dodal, da ne izključujejo tudi podeljevanja posamičnih (single-unit) franšiz zainteresiranim poljskim podjetnikom.

V vmesnem času pa so se načrti popolnoma izjalovili. Po manj kot devetih mesecih so se vse tri enote nenadoma zaprle. Ne vemo zakaj saj nismo uspeli vzpostaviti stika s predstavniki in osebami zadolženimi za franšizni razvoj v podjetju Sparrow 4. Čeprav je podjetje registrirano v Krakovu, so na spletni strani navedeni kontakti in naslov v Varšavi. Na žalost se tudi na telefon nihče ne oglasi. Telefonska številka, ki nas pripelje do Bastion Venture sklada, pa je namenjena samo začetnemu stiku. "Vse kar lahko naredim je, da posredujem vašo prošnjo za pogovor" se je slišalo na drugi strani telefonske linije. Tudi pošiljanje elektronske pošte v Bastion Venture sklad ni bilo uspešno, zato smo ostali brez komentarja o novonastali situaciji.

Dairy Queen ima poslovalnice po celem svetu – približno 6000 enot v 29 državah, največ seveda na matičnem tržišču v Združenih Državah. Glavni vlagatelj te verige in lastnik blagovne znamke je Berkshire Hathaway, podjetje v lasti Warrena Buffetta. Postavlja se vprašanje zakaj Dairy Queen kljub takim prednostim ni uspel na poljskem trgu.

"V trgovskem središču smo istočasno kot Dairy Queen odprli kavarno. Mi še naprej delamo in dobro poslujemo" pravi Artur Czoska, direktor franšiznega razvoja Carte d'Or Cafe, kavarne s podobnim sladkim prodajnim programom. "Razlogov za neuspeh je lahko veliko. Uspeh je odvisen od pravilne izbire prejemnika franšize, pa tudi od lokacije, pozicije v nakupovalnem središču, dobri izbiri osebja. Da, Dairy Queen je podjetje z ogromno izkušnjami, a ne na poljskem oziroma evropskem trgu. Poslujejo predvsem v Ameriki. Mogoče je to glavni razlog?" se sprašuje Artur Czoska in dodaja, da ne smemo zanemariti dejstva, da je trg prodaje sladoleda na Poljskem med najmočnejšimi v Evropi. "Imam nenavadno veliko število blagovnih znamk, predvsem domačih proizvajalcev in prodajalcev sladoleda. Kljub temu, pa ne bi rekel, da je trg prenasičen" pravi. "Za tiste, ki ponujajo storitve in proizvode na visokem nivoju, je dovolj prostora" poudarja.

Zdi se, da so tudi v podjetju American Dairy Queen Corporation (ADQ), ki je dajalec franšize, presenečeni nad takšnim razvojem dogodkov in umikom poljskega partnerja. "Partnerju smo dodelili master licenco in nudili polno podporo, zgradili smo popolnoma novo mrežo dobaviteljev za Evropo. Videti je bilo, da se je posel začel graditi in dobivati obliko, a je bilo, kot posledica prehitrega, enostranskega umika partnerja, premalo časa za izgradnjo in utrjevanje blagovne znamke na tem trgu. Razočarani smo zaradi zaprtja" navajajo v dopisu podjetja, ki ga je podpisal izvršilni podpredsednik za mednarodni razvoj Brad Houser, ob tem pa dodaja, da je bila podjetju Sparrow 4 odvzeta licenca, prekinjena pa je bila tudi pogodba o master franšizi.

ADQ pa vseeno ne odstopa od ekspanzije na Starem kontinentu. "Za Dairy Queen je Evropa še naprej močno ciljno tržišče in že delamo na tem, da najdemo nove kandidate za prejemnike franšize tako na Poljskem kot tudi v drugih evropskih državah. V tem procesu zdaj tesno sodelujemo z Edwards Global Services (EGS), pri tem pa računamo na njihove ogromne mednarodne izkušnje ter poznavanje evropskega trga. Vložili smo veliko finančnih sredstev in časa za vzpostavitev zanesljive nabavne verige in prilagoditev jedilnikov predpisom EU ter verjamemo, da smo popolnoma pripravljeni in da je pravi čas za ekspanzijo. Dairy Queen se je izkazal na veliko drugih trgih in vemo, da bo s pravim prejemnikom franšize, blagovna znamka dolgoročno uspešna tudi v Evropi" poudarja Brad Houser.