Španske franšize v razcvetu

Na Hrvaškem posluje kar 15 španskih franšiznih sistemov, v Srbiji 11, na Kosovu eden, v Makedoniji devet, Bosni in Hercegovini osem, Črni Gori sedem ter Albaniji tri. Slovenije na seznamu ni, čeprav vemo, da pri nas posluje kar nekaj španskih sistemov...
Ponedeljek
29.09.2014
Letošnje poročilo španske franšizne asociacije kaže, da število držav, v katerih poslujejo franšize iz Španije, raste.
 

Letošnje poročilo španske franšizne asociacije (Asociacion Espanola de Franquiciadores) pravi, da franšize iz Španije delujejo v 127 državah, kar je za štiri več kot preteklo leto. Med španskimi franšizami, ki so svoje poslovanje internacionalizirale, se nahaja kar 285 sistemov.

Foto Home: Gaudi Colours and Patterns, Les Haines/ Flickr
Foto: Valencia, Spain, Keith Ellwood/ Flickr

Blagovnih znamk, ki si lastijo več kot 100 franšiznih enot je 27, največ pa jih prihaja iz sveta mode. Teh 27 sistemov si pravzaprav lasti 15.864 franšiznih enot, kar je 83,7 odstotkov vsote franšiznih enot v vseh državah sveta (18.957). Preostale enote so razporejene med ostalih 258 sistemov. V poročilu se obenem navaja, da je 23,5 odstotkov sistema – oziroma 67 franšiz – začelo z mednarodno ekspanzijo in ima trenutno samo eno franšizno enoto izven Španije.

Po podatkih te inštitucije so franšize, ki prihajajo s Pirenejskega polotoka prisotne tudi v naši regiji, o mnogih pa smo tudi že pisali. Na Hrvaškem posluje kar 15 španskih franšiznih sistemov, v Srbiji 11, na Kosovu eden, v Makedoniji devet, Bosni in Hercegovini osem, Črni Gori sedem ter Albaniji tri. Slovenije na seznamu ni, čeprav vemo, da pri nas posluje kar nekaj španskih sistemov (nedavno smo pisali o NoMassVello). V državah naše regije so skozi franšizing med drugim prisotni tudi Camper, Cortefiel & Pedro del Hierro, Desigual, Mango, Springfield, Naturhouse, No+Vello in ostali. Po številu franšiznih enot je od držav v regiji na prvem mestu Hrvaška s 93 enotami, medtem ko jih je v Srbiji 39, Bosni 24, Makedoniji 13, Črni Gori sedem, Albaniji štiri ter na Kosovu dve.

Vseeno pa je največ španskih franšiz v njeni najbližji sosedi Portugalski in sicer 185. Sledi Mehika s 85 franšiznimi sistemi, potem Andora z 78, Francija 61 ter  Italija 52. Med ostalimi državami, kjer so španske franšize najbolj prisotne so Kolumbija, Maroko, Velika Britanija, Panama in Venezuela – torej pet držav iz Evrope, štiri latinskoameriške države ter ena iz severne Afrike. "Špancev" je torej opazno največ v državah, ki so jim zemljepisno ali jezikovno blizu (območje Sredozemlja in Latinske Amerike, ki so romanska oziroma španska govorna področja).

Splošno gledano, so španske franšize najbolj prisotne v državah Evrope in to v 46 državah. Na ameriškem kontinentu, vključujoč Severno in Latinsko Ameriko, franšize iz Španije poslujejo v 28 državah, medtem ko se v Aziji najde 23 držav. Na Bližnjem vzhodu je deset franšiznih sistemov, v Afriki pa 18.  Španske franšize so prišle celo do Avstralije in Nove Zelandije.

Če se prisotnost vrednoti po številu franšiznih enot, je lestvica dokaj drugačna. Še vedno je na prvem mestu Portugalska z 2.847 franšiznimi enotami, sledi ji Francija z 2.032, Italija s 1.179, Brazilija 1.156 ter na koncu še Mehika s 1.059. Po tem kriteriju se med prvih deset držav z največ franšiznih enot podjetij iz Španije nahajajo še Kitajska, Venezuela, Argentina, Poljska in ZDA.

Največ korporacij, ki so uspele svoje poslovanje skozi franšizing razširiti izven matične države, prihaja iz mode, gostinstva, kot tudi lepote in estetike. Sistemi iz teh treh sektorjev sestavljajo več kot polovico skupnega števila internacionaliziranih španskih franšiz (54,4%). Podjetja, ki se širijo v tujino skozi franšizni sistem, v glavnem (okoli 66 odstotkov) prihajajo iz območja Madrida in Katalonije, medtem ko jih je iz ostalih delov države neprimerljivo manj.