Še je prostor za rast

Trg franšiz v Rusiji se ne razlikuje bistveno od drugih držav. Franšizing se je razvijal na enak način kot v drugih državah, enako pa so tudi ruski franšizni sistemi morali preboleti tipične "otroške bolezni". Nekatere od teh bolezni so "živim od danes do jutri", "ne znam predvideti kaj bo na dolgi rok, "nič me ne sprašuj" ter "ne zaupam nikomur"…
Ekatarina Sojak
Sreda
22.10.2014
Trg franšiz v Rusiji kaže ogromen potencial za rast. Ali je bilo vedno tako in kako se je franšizing razvijal v Rusiji nam bo povedala Ekatarina Sojak.
 

Ekatarina Sojak je generalna direktorica podjetja EMTG, članica Upravnega odbora Ruske franšizne asociacije ter idejni tvorec in organizator prvega sejma franšiz v Rusiji. Kot pravi, se je trg franšiz v teh 12 letih znatno razvil, BuyBrand Expo pa je iz skromnega sejma zrastel v enega največjih franšiznih dogodkov na svetu, ki v zadnjih letih pritegne več kot 150 franšiznih sistemov iz vseh delov sveta. Situacija pa je bila pred samo desetimi leti popolnoma drugačna.

Kako ste prišli do ideje organizirati sejem franšiz v Rusiji?

Ko sem leta 2002 začela razmišljati o sejmu franšiz, še vedno nisem živela v Rusiji, sem pa iz poslovnih razlogov pogosto obiskovala to državo. V tem času se je po medijih veliko govorilo o podpori in modelih razvoja majhnih in srednje velikih podjetij. Tako se je "prikradla" tudi ideja o sejmu franšiz. Dojela sem, da je franšizing pravzaprav zelo dobro orodje za razvoj majhnih in srednje velikih podjetij, ker spodbuja širjenje dokazanih, razdelanih in uspešnih poslovnih idej. Žal je bil pojem franšizinga v Rusiji še vedno velika neznanka! Lahko rečem, da ruski trg v tem času ni bil zrel in ni mogel sprejeti takšnega načina poslovanja. Kljub temu sem sprejela odločitev – če Mohamed ne pride h gori, je gora očitno morala k Mohamedu! Vsem oviram navkljub nam je leta 2003 uspelo izpeljati sejem franšiz v Moskvi – BuyBrand Expo.

Kako je potekal proces uvajanja franšizinga? Kako lahko ali težko je bilo prepričati podjetnike v Rusiji, da sprejmejo ta model poslovanja?

Najprej smo začeli z izobraževanjem podjetnikov. Organizirali smo na desetine delavnic v Moskvi in drugih mestih Rusije in ustvarili zares veliko skupino ljudi, ki so bili zainteresirani za nakup franšize. Veliko težje delo, je bilo privabiti razstavljalce oziroma franšizne sisteme, ki bi sodelovali na sejmu in predstavili svoje koncepte. Pravzaprav smo sisteme, ki so v tem času delovali na trgu, lahko prešteli na prste ene roke. Takrat smo dojeli, da se moramo osredotočiti na tuje franšizne blagovne znamke. Po svetu sem obiskala vse vidnejše dogodke posvečene franšizingu a tujih razstavljalcev ni bilo lahko prepričati, da pridejo v Rusijo. Enostavno je večina Rusijo povezovala z nepravičnostjo, korupcijo, razbojniki in medvedi, ki dirjajo po ulicah.

Na prvem sejmu se je zbralo ne več kot 20 razstavljalcev, pa še to so bili v glavnem franšizni sistemi iz tujine. Čeprav je bilo na začetku težko, se je sejem medtem znatno razvil. Razstavni prostor je že leta 2008 zrastel na 10000 kvadratnih metrov, danes pa BuyBrand Expo spada med pet največjih franšiznih dogodkov na svetu. Mi se s tem še vedno ne bomo zadovoljili.

Kako se je trg franšiz v Rusiji v tem času spremenil? Ali imajo priložnost za razvoj tudi franšizni sistemi iz držav srednje in jugovzhodne Evrope?

Razlika med današnjim sejmom franšiz in tistim izpred desetih let je očitna. Takrat so na primer dominirale blagovne znamke s področja trgovine in sicer največ iz sveta mode. Danes pa vodijo sistemi iz storitvenih dejavnosti, največ iz gastronomije oziroma restavracij s hitro prehrano. Moram poudariti, da koncept hitre prehrane ni tipična "ruska tema" in je razumljivo zakaj so ti koncepti postali popularni šele v zadnjih nekaj letih – in to predvsem zahvaljujoč velikim ameriškim blagovnim znamkam kot so Subway, McDonald's in Burger King. Oni so hitro razvijali svoje mreže in postavili zelo visoke standarde storitev. Kar je najbolj pomembno, so s tem dvignili prag tudi za domače blagovne znamke in jih spodbudili k razmišljanju o franšizingu kot razvojnem modelu. Drugi pozitivni efekt franšizinga pa je, da so blagovne znamke dojele, da zdaj z lahkoto pridejo tudi do najbolj oddaljenih področij Rusije.

Photo descriptionNa letošnjem BuyBrand sejmu, ki je potekal od 23. do 25. septembra v Moskvi, je sodelovalo 162 franšiznih sistemov iz 15 držav, dogodek pa je obiskalo več kot 9000 obiskovalcev.

Menim, da v Rusiji obstaja ogromen potencial za rast in razvoj poslovanja skozi franšize, iskreno povedano pa mislim, da tržišče ni primerno za vse sisteme. V večini držav srednje in jugovzhodne Evrope – na Češkem, Madžarskem, Hrvaškem, v Sloveniji, Makedoniji ali Romuniji – je franšizno poslovanje še vedno "mlado" in v povojih, zato je za lokalne franšizne sisteme bolje, da se razvijajo na domačih trgih preden prevzamejo tveganje in vstopijo na tako velik trg kot je ruski.